03 de juny 2007

presoners del nostre univers mental


M'estic llegint Coaching. Cambio en las organizaciones, de Françoise Kourilsky. El llibre és força interessant, i m'està agradant la manera com aborda la idea del canvi en qualsevol equip de treball.

L'autora convida a desfer-nos dels nostres prejudicis afirmant que canviar no és adaptar-se a les coses o a la gent, sinó la conseqüència o la implicació d'un aprenentatge.

Hi ha dos canvis en els sistemes humans: els canvis que afecten l'interior d'un sistema i els canvis que modifiquen tot el sistema.


1. Canvis que afecten l'interior d'un sistema (homeostàtics). La modificació es produeix en els elements del sistema i, per tant, tot continua igual. Es tracta de trobar solucions que generen mecanismes reguladors però que mantenen el sistema en el mateix estat. Exemple: aquelles mesures que adopta la direcció d'una empresa o d'un govern que acaben mantenint el mateix però amb altres maneres. És com voler regular la temperatura amb l'acció d'un termòstat (el termòstat és sempre el mateix) o prémer l'accelerador del cotxe per voler anar més ràpid sense canviar de velocitat: el sistema és el mateix, però força la situació. Són els canvis més improductius, perquè no donen cap solució a la llarga.



2. Canvis que modifiquen el sistema (evolutius). Es tracta de canviar els sistemes humans transformant les regles del mateix sistema. Necessiten una reconstrucció de la realitat, un canvi de premisses i fins i tot d'hipòtesis de base o de pressupostos. En l'exemple del cotxe, seria com prémer l'embragatge per canviar de marxa i, així, canviar la velocitat. Aquests són els canvis que, a la llarga, són més productius.


Per voler fer canvis evolutius, Kourilsky diu que necessitem un aprenentatge. I que també hi ha diversos nivells d'aprenentatge (quatre en total):


- Aprenentatge de nivell 0. És el nivell basat en l'acte reflex. Un mateix estímul provoca una mateixa resposta. Exemple: el moviment que ens fa retirar la mà davant d'una font de calor massa fort.



- Aprenentatge de nivell 1. És el nivell basat en el condicionament. Exemple: el gos de Pavlov que, no tenint el reflex instintiu de salivar amb el cop de timbre, va aprendre a fer-ho quan el timbre sonava.



- Aprenentatge de nivell 2. És el nivell basat en la transferència del mateix aprenentatge a d'altres contextos. Exemple: si sé conduir un cotxe, podré (transferint el meu aprenentatge a altres contextos semblants) conduir-ne d'altres similars. Els comportaments humans, que són la base de la socialització de l'individu, poden considerar-se com aprenentatges de nivell 2. I, alhora, tots els canvis homeostàtics demananen un aprenentatge de nivell 2.



- Aprenentatge de nivell 3. És el nivell basat en la transformació de la mentalitat i els comportaments, generant-ne de nous. Exemple: les creacions artístiques i els descobriments científics. Només els aprenentatges de nivell 3 permeten fer canvis evolutius i, per tant, generen comportaments nous més adequats a les nostres necessitats. Aquest hauria de ser l'objectiu del coatxing de direcció d'empresa.




Si un individu es comporta de manera agressiva en tots els contextos en què està contrariat, i si la seva agressivitat sistemàtica li fa mal, necessitarà passar a un aprenentatge de nivell 3: aquest li permetrà limitar l'ús de la seva agressivitat a situacions més pertinents (ser agressiu és útil en determinats casos [Kourilsky dixit]).

Tanmateix, és difícil posar en pràctica un aprenentatge de nivell 3, perquè sorgeix d'una reinterpretació de la realitat i no de l'esforç o de la voluntat. Kourilsky diu que la majoria de vegades aquests canvis es produeixen espontàniament, involuntàriament i intuïtivament, i que algunes vegades resulta ser un esdeveniment tan important en la vida que això genera, simultàniament, un canvi automàtic de la visió del món.




Quan els nostres comportaments no produeixen un efecte desitjat, acusem més els altres de rigidesa o de mala voluntat, oblidant que la seva rigidesa ens torna a la nostra mateixa rigidesa. Desaprofitem l'ocasió d'evitar tancar-nos en laberints de relacions insanes. Hi ha moltes persones que es queixen que se senten acorralades pels altres, precisament perquè es dediquen a voler-los canviar: es limiten ells mateixos limitant els altres sense saber-ho. Els nostres bloquejos es deuen, moltes vegades, a les nostres certeses i a les nostres suposicions sobre els altres i a les nostres intrepretacions que limiten les situacions.

Malgrat que l'aprenentatge de nivell 3 ens resulta accessible, sovint nosaltres reaccionem deixant-nos caure en el parany dels aprenentatges de nivell 2. Sense adonar-nos-en, ens creem problemes repetint una vegada més les mateixes solucions del nivell 2, i ens convertim en presoners del nostre univers mental. I és que passar a l'aprenentatge de nivell 3 suposa, evidentment, un alliberament mental d'un mateix.



Etiquetes de comentaris: ,

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

2 comentaris:

Anonymous Anònim ha dit...

cap de setmana profitós!!!
espero arribar al nivell 3

04 de juny, 2007 10:06  
Blogger un home sobrer ha dit...

Jo també!
:)

04 de juny, 2007 10:57  

Publica un comentari a l'entrada

<< Home